Axe

TitreRéférence
A comprehensive approach to managing school safety: case studies in Catalonia, Spain/Une approche globale en gestion de la sécurité à l’école : études de cas en Catalogne

Vicario, A. (2017). A comprehensive approach to managing school safety: case studies in Catalonia, Spain. Educational Reseach. DOI: 10.1080/00131881.2016.1272430.

A Quasi-Experimental Analysis of Schoolwide Violence Prevention Programs/Une analyse quasi-expérimentale de programmes de prévention de la violence à l’échelle de l’école
Barnes, T. N., Leite, W., & Smith, S. W. (2017). A Quasi-Experimental Analysis of Schoolwide Violence Prevention Programs. Journal of School Violence, [...] [Lire plus ]
Ability-grouping and problem behavior trajectories in childhood and adolescence: Results from a U.K. population-based sample
Papachristou, E., Flouri, E., Joshi, H., Midouhas, E., & Lewis, G. (2022). Ability-grouping and problem behavior trajectories in childhood and adolescence: [...] [Lire plus ]
Academic and extracurricular predictors of peer victimization: Evidence of similarities across diverse racial and ethnic categories
Lehman, B.(2018), Academic and Extracurricular Predictors of Peer Victimization: Evidence of Similarities Across Diverse Racial and Ethnic Categories, [...] [Lire plus ]
Advancements in the Landscape of Social and Emotional Learning and Emerging Topics on the Horizon
Schonert-Reichl, K. A. (2019). Advancements in the Landscape of Social and Emotional Learning and Emerging Topics on the Horizon, Educational Psychologist, [...] [Lire plus ]
Agir au primaire contre la violence et le sexisme

Direction de santé publique de Montréal-Centre (1998). Agir au primaire contre la violence et le sexisme.

Agir en citoyen numérique éthique et responsable: Le rôle-clé des enseignants
Cet article de Thierry Karsenti offre de nombreux arguments montrant la nécessité de modifier les programmes d’études et l’approche pédagogique [...] [Lire plus ]
All things in moderation? Threshold effects in adolescent extracurricular participation intensity and behavioral problems
Matjasko, J. L., Holland, K. M., Holt, M. K., Espelage, D. L., & Koenig, B. W. (2019). All things in moderation? Threshold effects in adolescent extracurricular [...] [Lire plus ]
An eighteen‑year longitudinal examination of school victimization and weapon use in California secondary schools/Étude longitudinale sur dix-huit ans de la victimisation scolaire et de l’utilisation d’armes dans les écoles secondaires de Californie
Benbenishty, R., Astor, R. A., & Roziner, I. (2023). An eighteen‑year longitudinal examination of school victimization andweaponuseinCaliforniasecondaryschools. [...] [Lire plus ]
An Evaluation of Two Dating Violence Prevention Programs on a College Campus
Peterson, K., Sharps, P., Banyard, V., Kaukinen, C., Gross, D., … Campbell, J. (2018). An Evaluation of Two Dating Violence Prevention Programs [...] [Lire plus ]
An Investigation of Longitudinal Associations Between Psychological Distress and Student Victimization by Teachers/Une enquête sur les associations longitudinales entre la détresse psychologique et la victimisation des élèves par les enseignants
Chen, Ji Kang & al. (2023). An Investigation of Longitudinal Associations Between Psychological Distress and Student Victimization by Teachers. Journal [...] [Lire plus ]
Analyse de la couverture médiatique de l’intimidation dans la presse écrite québécoise
Institut National de Santé Publique du Québec (INSPQ) (2019). Analyse de la couverture médiatique de l’intimidation dans la presse écrite québécoise. [...] [Lire plus ]
Anger Coping Program

Lochman, J. (1985). Anger Coping Program.Elementary and Middle Schools Technical Assistance Center

Anger management

Skiba, R. and McKelvey, J. Anger Management : What Works in Preventing School Violence.

Anxiety in the classroom: Only girls’ anxiety is related to same-sex peers’ anxiety /L'anxiété en classe : seule l'anxiété des filles est liée à celle de leurs pairs du même sexe
Charbonneau, S., Journault, A. A., Cernik, R., Longpré, C., Wan, N., Giguère, C. É., & Lupien, S. (2023). Anxiety in the Classroom: Only Girls’ Anxiety [...] [Lire plus ]
Approche psycho-éducative de la déviance scolaire
Morcillo, A., Martin, F. et Jeunier, B. (2004). Approche psycho éducative de la déviance scolaire, Éducation et francophonie : revue scientifique virtuelle, [...] [Lire plus ]
Assessing the Association Between Observed School Disorganization and School Violence: Implications for School Climate Interventions / Évaluer l’association entre l’observation d’indices de désordre scolaire et la violence à l’école: implication pour l’intervention sur le climat scolaire.
Lindstrom Johnson, S., Waasdorp, T. E., Cash, A. H., Debnam, K. J., Milam, A. J. et Bradshaw, C. P. (2016, Avril). Assessing the Association Between Observed [...] [Lire plus ]
Associations between observed patterns of classroom interactions and teacher wellbeing in lower secondary school
Virtanen, T. E., Vaaland, G. S. & Ertesvåg, S. K. (2019). Associations between observed patterns of classroom interactions and teacher wellbeing in lower [...] [Lire plus ]
Authoritative school climate and high school dropout rates / Climat scolaire autoritaire et taux de décrochage scolaire au secondaire 
Authoritative school climate, aggression toward teachers, and teacher distress in middle school /Climat scolaire autoritaire, agression envers les enseignants et détresse des enseignants au début du secondaire
Berg, J. K. et Cornell, D. (2016). Authoritative school climate, aggression toward teachers, and teacher distress in middle school. School Psychology Quarterly, [...] [Lire plus ]
Beyond Zero Tolerance: Restoring Justice in Secondary Schools / Au-delà de la tolérance zéro : Rétablir la justice dans les écoles secondaires
  Consulter la version complète de l'article (en anglais uniquement) à :   Stinchcomb, J.B., Bazemore, G. & Riestenberg, N. (2006). Beyond Zero Tolerance: [...] [Lire plus ]
Bullying and fear of victimization: Do supportive adults in school make a difference in adolescents’ perceptions of safety?
Baek, H., Andreescu, V., & Rolfe, S. M. (2019). Bullying and fear of victimization: Do supportive adults in school make a difference in adolescents’ [...] [Lire plus ]
Bullying Risk in Children With Learning Difficulties in Inclusive Educational Settings / Risque d’intimidation chez les enfants ayant des difficultés d’apprentissages dans des milieux éducatifs inclusifs
Consulter la version complète de l'article (en anglais uniquement) à :     Luciano, S., & Savage, R.S. (2007). Bullying Risk in Children With Learning [...] [Lire plus ]
Challenging School Bullying With Peer Support/Défier l'intimidation à l’école à l’aide du soutien par les pairs
Consulter la version complète de l'article (en anglais uniquement) à :   Cowie, H. (2004). Challenging School Bullying with Peer Support, Compass, Spring [...] [Lire plus ]
Cheminer en harmonie : guide de prévention et de résolution de conflits concernant les programmes et services offerts aux élèves ayant des besoins particuliers.

Ministère de l’Éducation. (2007). Gouvernement de l’Ontario : Canada.

Climat scolaire et bien-être à l'école
Ministère de l’Éducation nationale, de l’Enseignement supérieur et de la Recherche (2015). Éducation & formations, 88-89. Climat scolaire et [...] [Lire plus ]
Compétences socioémotionnelles : le rôle perçu des enseignantes novices dans le développement de ces compétences chez l’élève
Paquette, N., April, J., & Tardif, G. (2021). Compétences socioémotionnelles : le rôle perçu des enseignantes novices dans le développement de ces compétences [...] [Lire plus ]
Conceptual foundations and ecological influences of school violence, bullying and safety
Benbenishty, R. & Astor, R.A. (2019) Conceptual foundations and ecological influences of school violence, bullying and safety. Dans Mayer, M. J., & Jimerson, [...] [Lire plus ]
Conceptualizing and measuring safe, stable, nurturing relationships and environments in educational settings/Conceptualisation et mesure de la sécurité, de la stabilité et de la bienveillance dans les relations et l’environnement en milieu éducatif
Robinson, L. R., Leeb, R. T., Merrick, M. T. et Forbes, L. W. (2016). Conceptualizing and measuring safe, stable, nurturing relationships and environments [...] [Lire plus ]
Contrer l’intimidation scolaire : portrait des plans d’action pancanadiens.
Roberge, G. et Beaudoin, H. (2016). Contrer l’intimidation scolaire : portrait des plans d’action pancanadiens. Revue des sciences de l’éducation [...] [Lire plus ]
Correlation Between Happiness and Academic Achievement in Iranian Students: A Meta-Analysis Letter
Otaghi, M., Sayehmiri, K., Valizadeh, R., & Tavan, H. (2020). Correlation Between Happiness and Academic Achievement in Iranian Students: A Meta-Analysis [...] [Lire plus ]
Crime and Safety in America's Public Schools: Selected Findings from the School Survey on Crime and Safety (1999-2000) / La criminalité et la sécurité dans les écoles publiques américaines : Quelques résultats de l'enquête sur la criminalité et la sécurité à l’école (1999-2000)
Consulter la version complète de l'article (en anglais uniquement) à :   National Center for Education Statistics (2004).Crime and Safety in America's [...] [Lire plus ]
Crime Prevention Through Environmental Design (CPTED) characteristics associated with violence and safety in middle schools
Vagi, K. J., Stevens, M. R., Simon, T. R., Basile, K. C., Carter, S. P., & Carter, S. L. (2018). Crime Prevention Through Environmental Design (CPTED) [...] [Lire plus ]
Cultiver la paix : Passer à l'action. Guide pédagogique pour le secondaire

Le Chaînon scolaire : Cultiver la paix : Passer à l'action. Guide pédagogique pour le secondaire

De l’école au cyberespace, le phénomène de l’intimidation en ligne chez les jeunes : état de la recherche et de l’intervention
Chehab, Y., Levasseur, C. et Bowen F. (2016). De l’école au cyberespace, le phénomène de l’intimidation en ligne chez les jeunes : état de [...] [Lire plus ]
Des écoles plus sûres grâce au rétablissement de la justice
McCullough, M. (2007). Des écoles plus sûres grâce au rétablissement de la justice . Pour parler profession : La revue de l’ordre des enseignantes [...] [Lire plus ]
Des écoles sûres où règnent la bienveillance et la discipline

Ministère de l'éducation, Colombie Britannique. (2004). Des écoles sûres où règnent la bienveillance et la discipline.

Description and initial evaluation of a values-based campus sexual assault prevention programme for first-year college students
Bonar, E. E., Rider-Milkovich, H. M., Huhman, A. K., McAndrew, L., Goldstick, J. E., Cunningham, R. M., & Walton, M. A. (2019). Description and initial [...] [Lire plus ]
Developmental Pathways to Conduct Disorder: Implications for Serving Youth Who Show Severe Aggressive and Antisocial Behaviour
Frick. P. J. (2004). Developmental Pathways to Conduct Disorder: Implications for Serving Youth Who Show Severe Aggressive and Antisocial Behaviour, Psychology [...] [Lire plus ]
Direct and Collateral Effects of the First Step to Success Program.
Sprague, J., and Perkins, K. (2009). Direct and Collateral Effects of the First Step to Success Program. Journal of Positive Behavior Interventions, 11 [...] [Lire plus ]
Direct and indirect experiences with heterosexism: How slurs impact all students
Norris, A., McGuire, J. & Stolz, C. (2018) Direct and indirect experiences with heterosexism: How slurs impact all students, Applied Developmental Science, [...] [Lire plus ]
e bien-être des enseignants et les résultats scolaires des élèves : une analyse multiniveaux/Teacher well-Being and student achievement : A multilevel analyses
Granziera, H., Martin, A., & Collie, R. (2023). Teacher well‑being and student achievement: A multilevel analysis. Social Psychology of Education, [...] [Lire plus ]
Education in emergencies: ‘What works’ revisited

Burde, D., Lahmann, H. and Thompson, N. (2019). Education in emergencies: ‘What works’ revisited. Education and Conflict Review, 2, 81-88.

Effectiveness of anti-bullying school programs : A meta-analysis / L’efficacité des programmes d’intervention face à la violence à l’école : Une méta-analyse
Jiménez-Barber, J. A., Ruiz-Hernandez, J. A., Llor-Zaragoza, L., Pérez-Garcia, M. et Llor-Esteban, B. (2016). Effectiveness of anti-bullying school programs [...] [Lire plus ]
Ensemble DéNONçons le taxage!
Bibeau, K, Coles, M. P. et Lacroix, M. (2002). Ensemble Dénonçons le taxage! Programme de prévention et d'intervention à multiples volets en matière de [...] [Lire plus ]
Entre violence et incivilité: effets et limites d'une intervention basée sur la communauté d'apprentissage
Kalubi, J. C., Lenoir, Y., Houde, S. et Lebrun, J. (2004). Entre violence et incivilité : effets et limites d'une intervention basée sur la communauté [...] [Lire plus ]
Évaluation des stratégies visant à promouvoir l’efficacité, et la collaboration des équipes multidisciplinaires dans le domaine de la santé mentale à l’école/ Evaluating Strategies to Promote Effective, Multidisciplinary Team Collaboration in School Mental Health
Bohnenkampa, J. H., Patela, C., Connorsa, E., Orensteina, S., Ereshefskya, S., Levera, N., & Hoovera, S. (2023). Evaluating Strategies to Promote Effective, [...] [Lire plus ]
Évaluation du programme pour contrer l'intimidation réalisée à l'École Beausoleil au cours de l'année scolaire 2004-2005,
Rincon-Robichaud, M. (2006). Évaluation du programme pour contrer l'intimidation réalisée à l'École Beausoleil au cours de l'année scolaire 2004-2005. [...] [Lire plus ]
Façonner une culture de respect dans nos écoles : promouvoir des relations saines et sûres.

Ministère de l’Éducation. (2008). Rapport de l’Équipe d’action pour la sécurité dans les écoles, Gouvernement de l’Ontario.

Five Questions to Ask About School Safety

Harper, K., & Seok, D. (2019). Five Questions to Ask About School Safety. Education Digest, 84(5), 38–40.

Forecasting an Inclusive Future: School Counseling Strategies to Deconstruct Educational Heteronormativity
Strear, M. M. (2017). Forecasting an Inclusive Future: School Counseling Strategies to Deconstruct Educational Heteronormativity. Professional School Counseling, [...] [Lire plus ]
Foreign Language Teacher Education: School Placements as a Source of Knowledge about Parents as Partners in the Educational Process
Bąk-Średnicka, A. (2018). Foreign Language Teacher Education: School Placements as a Source of Knowledge about Parents as Partners in the Educational [...] [Lire plus ]
Future secondary schools for diversity: Where are we now and were could we be?

Black, A. (2019). Future secondary schools for diversity: Where are we now and were could we be?. Review of Education, 7(1), 36-87.

Helping Children Transition from Kindergarten to First Grade.
Sink, C.A., Edwards, C.N., and Weir, S.J. (2007). Helping Children Transition from Kindergarten to First Grade. Professional School Counseling, 10(3), [...] [Lire plus ]
How effective are school bullying intervention programs? A meta-analysis of intervention research.
Merrell, K.W., Gueldner, B.A., Ross, S.W. and Isava, D.M. (2008). How effective are school bullying intervention programs? A meta-analysis of intervention [...] [Lire plus ]
Identifying the Inclusion of National Sexuality Education Standards Utilizing a Systematic Analysis of Teen Dating Violence Prevention Curriculum
Wilson, K. L., Szucs, L. E., Shipley, M., Fehr, S. K., McNeill, E. B. & Wiley, D. C. (2019). Identifying the Inclusion of National Sexuality Education [...] [Lire plus ]
Inconduites d'élèves et profils de réactions de gestion évoquées par des stagiaires en éducation physique
Goyette, R. (2002). Inconduites d'élèves et profils de réactions de gestion évoquées par des stagiaires en éducation physique. Thèse de doctorat, Département [...] [Lire plus ]
Indicators of crime and safety 2006

National Center for Education Statistics (2006). Indicators of crime and safety 2006, electronic document: http://nces.ed.gov/pubsearch/pubsinfo.asp?pubid=2007003

Indicators of School Crime and Safety - 2003

National Center for Educational Statistics (2003). Indicators of School Crime and Safety. U.S. Department of Education,Institute of Education Sciences.

Indicators of School Crime and Safety 2004

National Center for Educational Statistics (2003). Indicators of School Crime and Safety. U.S. Department of Education,Institute of Education Sciences.

Indicators of School Crime and Safety: 2005

National Center for Educational Statistics (2005). Indicators of School Crime and Safety.
U.S. Department of Education,Institute of Education Sciences

Instructional support, perceived social-emotional competences, and students’ behavioral and emotional well-being outcomes
Collie, R. J. (2022). Instructional support, perceived social-emotional competences, and students’ behavioral and emotional well-being outcomes. [...] [Lire plus ]
Is it bullying, teen dating violence, or both? Student, school staff, and parent perceptions. / Est-ce de l’intimidation, de la violence dans les relations amoureuses à l’adolescence ou les deux? Perception des élèves, du personnel scolaire des parents.
Hertzog, J. L., Harpel, T. et Rowley, R. (2016). Is it bullying, teen dating violence, or both? Student, school staff, and parent perceptions. Children [...] [Lire plus ]
Is Teachers’ Well‑Being Associated with Students’ School Experience? A Meta‑analysis of Cross‑Sectional Evidence/Le bien-être des enseignants est-il associé à l’expérience scolaire des élèves ? Une méta-analyse de données transversales
Maricutoiu, L. P., Pap, Z., Stefancu, E., Mladenovici, V., Valache, D. G., Popescu, B. D., Illie, M. & Virga, D. (2023). Is Teachers’ Well‑Being [...] [Lire plus ]
L'influence du climat d'attachement et d'engagement sur la victimisation des élèves du primaire et du secondaire
Poulin, R. (2016). L'influence du climat d'attachement et d'engagement sur la victimisation des élèves du primaire et du secondaire. Les Carnets de la [...] [Lire plus ]
La perception de la collaboration école-famille des parents d’élèves en situation de victimisation au primaire.
Cardin, C., Beaumont, C., Frenette, E., et Leclerc, D. (2016) La perception de la collaboration école-famille des parents d’élèves en situation de [...] [Lire plus ]
La prévention de la violence en milieu scolaire au Québec: réflexions sur la recherche et le développement de pratiques efficaces
Bowen, F. et Desbiens, N. (2004). La prévention de la violence en milieu scolaire au Québec : réflexions sur la recherche et le développement de pratiques [...] [Lire plus ]
La prévention des conduites violentes en milieu scolaire : Évaluer pour développer de meilleures pratiques
Bowen, F. et Desbiens, N. (2002). La prévention des conduites violentes en milieu scolaire. Évaluer pour développer de meilleures pratiques, Bulletin du [...] [Lire plus ]
La prévention des conduites violentes en milieu scolaire. Évaluer pour développer de meilleures pratiques
Bowen, F. et Desbiens, N. (2002). La prévention des conduites violentes en milieu scolaire. Évaluer pour développer de meilleures pratiques, Bulletin du [...] [Lire plus ]
La relation de confiance maître-élève : perception d’élèves ayant des difficultés scolaires.
Rousseau, N., Deslandes, R., et Fournier, H. (2009). La relation de confiance maître-élève : perception d’élèves ayant des difficultés scolaires. [...] [Lire plus ]
La relation entre le climat scolaire, le contexte scolaire et l'adoption des différents rôles lors d’une situation de violence scolaire
Pena Ibarra, L. P. (2015). La relation entre le climat scolaire, le contexte scolaire et l'adoption des différents rôles lors d’une situation de [...] [Lire plus ]
Le bien-être des enseignants et les résultats scolaires des élèves : une analyse multiniveaux/Teacher well-Being and student achievement : A multilevel analyses
Granziera, H., Martin, A., & Collie, R. (2023). Teacher well‑being and student achievement: A multilevel analysis. Social Psychology of Education, [...] [Lire plus ]
Le combat libre : quel(s) effet(s) sur les jeunes?
Carne, B. Masschelein, V. et Boutoille, O. (2008). Le combat libre : quel(s) effet(s) sur les jeunes? Journal international École et violence, vol. 5, [...] [Lire plus ]
Le jeu de rôle à l’école maternelle: une prévention de la violence par un accompagnement aux images.
Tisseron, S. (2008). Le jeu de rôle à l’école maternelle: une prévention de la violence par un accompagnement aux images. Rapport définitif. Paris, [...] [Lire plus ]
Le programme Pratiquons Ensemble nos Compétences (PEC) (collaboration parentale)
Royer, É., Morand, C. et Gendron, M. (2005) Le programme PEC vise le développement d'habiletés sociales chez les adolescents en misant sur la collaboration [...] [Lire plus ]
Le recours au retrait de la classe pour gérer les comportements difficiles au secondaire : qu’en pensent les élèves concernés?
Bernier, V., Gaudreau, N. et Massé, L. (2022). Le recours au retrait de la classe pour gérer les comportements difficiles au secondaire : qu’en pensent [...] [Lire plus ]
Le soutien à l’autodétermination : un appui à la participation des élèves présentant des difficultés comportementales dans l’établissement de leur plan d’intervention
Gaudreau, N., Bernier, V., Massé, L., Bégin, J.-Y., Nadeau, M.-F. et Verret, C. (2022). Le soutien à l’autodétermination : un appui à la participation [...] [Lire plus ]
Le vécu émotionnel des enseignants confrontés à des perturbations scolaires.
Martin, F., Morcillo, A., et Blin, J. (2004). Le vécu émotionnel des enseignants confrontés à des perturbations scolaires. Revue des sciences de l’éducation, [...] [Lire plus ]
Learning to live together: a challenge for schools located in contexts of social vulnerability
Grau, R., & Garcia-Raga, L. (2017). Learning to live together: a challenge for schools located in contexts of social vulnerability. Journal of Peace Education, [...] [Lire plus ]
Les causes et la prévention de la violence en milieu scolaire haïtien: ce qu'en pensent les directions d'écoles
Bouchamma, Y., Moisset, J. J. et Daniel, I. (2004). Les causes et la prévention de la violence en milieu scolaire haitien : ce qu'en pensent les directions [...] [Lire plus ]
Les effets d'un programme adapté de médiation par les pairs auprès d'élèves en trouble de comportement
Beaumont, C. (2003). Les effets d'un programme adapté de médiation par les pairs auprès d'élèves en trouble de comportement. Thèse. Faculté d'éducation, [...] [Lire plus ]
Les effets d'une approche pédagogique préconisant la psychopédagogie du bienêtre sur la réussite éducative d'élèves du primaire
Goyette, N., Martineau, S., Gagnon, B., & Bazinet, J. (2020). Les effets d'une approche pédagogique préconisant la psychopédagogie du bienêtre sur la réussite [...] [Lire plus ]
Les élèves en difficulté de comportement à l'école primaire. Comprendre, prévenir, intervenir.
Conseil supérieur de l'éducation (2001). Les élèves en difficulté de comportement à l'école primaire. Comprendre, prévenir, intervenir. Avis du conseil [...] [Lire plus ]
Les mauvais traitements du personnel scolaire envers les élèves: distinctions selon le sexe et l'ordre d'enseignement
Beaumont, C., Frenette, E. et Leclerc, D. (2016). Les mauvais traitements du personnel scolaire envers les élèves: distinctions selon le sexe et l'ordre [...] [Lire plus ]
Les relations entre milieu social, climat scolaire et réussite scolaire en Israël.
Berkowitz, R., Glickman, H., Benbenishty, R., Ben-Artzi, E., Raz, T., Lipshtadt, N. et Astor, R. A. (2015). Les relations entre milieu social, climat scolaire [...] [Lire plus ]
Les retombées de la première année d'implantation des classes « Kangourou » au Québec.
Couture, C. et Lapalme, M. (2007). Les retombées de la première année d’implantation des classes « Kangourou » au Québec. Nouveaux cahiers de la [...] [Lire plus ]
Les services scolaires et sociaux offerts aux élèves du primaire présentant des troubles de comportement.
Déry, M., Lapalme, M. et Yergeau, É. (2005). Les services scolaires et sociaux offerts aux élèves du primaire présentant des troubles du comportement, [...] [Lire plus ]
Lien entre l’acceptation sociale à l’école, l'adaptation psychosociale et la cyber-agression chez les adolescents/Relationship between school integration, psychosocial adjustment and cyber-aggression among adolescents
León Moreno, C., Musitu Ochoa, G., Cañas Pardo, E., Estévez Lopez, E., & Callejas Jerónimo, J. E. (2021). Relationship between school integration, psychosocial [...] [Lire plus ]
L’apprentissage socioémotionnel à l’école primaire : compétences attendues des enseignants et formation initiale
Beaumont, C. et Garcia, N. (2020). L’apprentissage socioémotionnel à l’école primaire : compétences attendues des enseignants et formation [...] [Lire plus ]
Mesures d’ouverture et de soutien envers les jeunes trans et les jeunes non binaires
Table National de lutte contre l'homophobie et la transphobie des réseaux de l'éducation (2018). Mesures d’ouverture et de soutien envers les jeunes [...] [Lire plus ]
Minors and problematic Internet use: Evidence for better prevention
Rial, A., Golpe, S., Isorna, M., Braña, T., & Gómez, P. (2018). Minors and problematic Internet use: Evidence for better prevention. Computers in Human [...] [Lire plus ]
Missing Structure: A critical Content Analysis of the Olweus Bullying Prevention Program

Temko, E. (2019). Missing Structure: A Critical Content Analysis of the Olweus Bullying Prevention Program. Children & Society, 33(1), 1–12. https://doi-org.acces.bibl.ulaval.ca/10.1111/chso.12280

 

Moving ahead: Five essential elements for working effectively with girls.

Matthews, B., et Hubbard, D.J. (2008). Moving ahead: Five essential elements for working effectively with girls. Journal of Criminal Justice, 36(6), 494-502.

Not Just Pushing and Shoving : School Bullying Among African American Adolescents./ Pas seulement des bousculades: l'intimidation à l'école chez les adolescents Afro-américains.
Fitzpatrick, K., Dulin, A., & Piko, B. (2007).Not Just Pushing and Shoving: School Bullying Among African American Adolescents. Journal of School Health, [...] [Lire plus ]
PASSAJ : Programme de prévention et de promotion traitant de la violence dans les relations amoureuses et du harcèlement sexuel auprès des jeunes de 16-17 ans, (2e édition).
Lavoie, F., Pacaud, M.-C., Roy, M., et Lebossé, C. (2007).PASSAJ : Programme de prévention et de promotion traitant de la violence dans les relations amoureuses [...] [Lire plus ]
Peer Network Dynamics and the Amplification of Antisocial to Violent Behavior Among Young Adolescents in Public Middle Schools
Kornienko, O., Dishion, T. J., & Ha, T. (2018). Peer Network Dynamics and the Amplification of Antisocial to Violent Behavior Among Young Adolescents in [...] [Lire plus ]
Peer Victimization Among Schoolchildren: Correlations, Causes, Consequences, and Considerations in Assessment and Intervention.

Card, N.A., and Hodges, E.V.E. (2008). School Psychology Quaterly, 23(4), 451-461.

Peer Victimization Children with Learning Disabilities.
Baumeister, A.L., Storch, E.A. and Geffken, G.R. (2008). Peer Victimization Children with Learning Disabilities. Child and Adolescent Social Work Journal, [...] [Lire plus ]
Physical and nonphysical bullying victimization of academically oriented students : The role of gender and school type. / Victimisation physique et non-physique des élèves orientés vers les études : le rôle du genre et du type d’école.
Lehman, B. (2015). Physical and nonphysical bullying victimization of academically oriented students : The role of gender and school type. American Journal [...] [Lire plus ]
Pour une approche contextuelle de la violence. Le rôle du climat de l’école.

Carra, C. (2009). Pour une approche contextuelle de la violence. Le rôle du climat de l’école. International Journal of Violence and School, 8, 2-23.

Preliminary investigation of the relation between lunchroom peer acceptance and peer victimization / Enquête préliminaire sur la relation entre l’acceptation par les pairs à la cafétéria et victimisation par les pairs.
Craig, J. T., Gregus,S. J., Elledge, L. C., Pastrana, F. A., and Cavell, T. A. (2016) Preliminary investigation of the relation between lunchroom peer [...] [Lire plus ]
Prévenir la violence par l'apprentissage à la petite enfance.
Tremblay, R.E., Gervais, J., et Petitclerc, A., (2008). Prévenir la violence par l'apprentissage à la petite enfance. Montréal : Centre d'excellence pour [...] [Lire plus ]
Prévenir les violences à l'école: Quelle place pour les pratiques d'enseignement?
Galand, B. (2005). Prévenir les violences à l'école, Pratiques d'enseignement et violences à l'école, Observatoire canadien pour la prévention de la violence [...] [Lire plus ]
Prévention des violences en milieu scolaire : quelle formation pour les enseignants ? L'exemple de l'IUFM du Nord-Pas-de-Calais
Esterle-Hedibel, M. (2004). Prévention des violences en milieu scolaire : quelle formation pour les enseignants? L'exemple de l'IUFM du Nord-Pas-De-Calais. [...] [Lire plus ]
Programme D.I.R.E.
Le programme DIRE (Demander de l'aide, Ignorer, Reculer, En parler) rassemble les écoles, les familles et les communautés afin d’aider les élèves [...] [Lire plus ]
Promoting social and emotional well-being in schools

Barry, M. M., Clarke, A. M. & Dowling, K. (2017). Promoting social and emotional well-being in schools. Health Education, 117(5), 434-451. https://doi:10.1108/HE-11-2016-0057

Que faire si vous êtes victime d'un acte de nature violente ?
Thériault, R. (2004). Que faire si vous êtes victime d'un acte de nature violente?, Nouvelles, 35 (8), Nouvelles de l'AEFBN, no. 8. Association des enseignantes [...] [Lire plus ]
Quelques balises pour développer une classe à paliers adressée aux élèves présentant un trouble du comportement.

Massé, L., Lanaris, C. et Carignan, S. (2006). Quelques balises pour développer une classe à paliers adressée aux élèves présentant un trouble du comportement.

Reducing Disruptive Behaviors in Students with Serious Emotional Disturbance
Musser, E.H., Bray, M.A., Kehle, T.J. et Jenson, W.R. (2001). Reducing Disruptive Behaviors in Students Emotional Disturbance, School Psychology Review, [...] [Lire plus ]
Reducing disruptive behaviours and improving learning climates with class-wide positive behaviour support in middle schools / Réduire les comportements dérangeants et améliorer les climats d'apprentissage en supportant les comportements positifs en classe au début du secondaire.
Närhi, Kiiski, Peitso et Savolainen (2015). Reducing disruptive behaviours and improving learning climates with class-wide positive behaviour support in [...] [Lire plus ]
Reducing Violence in Non-controlling Ways: A Change Program Based on Self Determination Theory
Assor, A., Feinberg, O., Kanat-Maymon, Y., & Kaplan, H. (2018). Reducing Violence in Non-controlling Ways: A Change Program Based on Self Determination [...] [Lire plus ]
Relating school context to measures of psychosocial factors for students in grades 6 through 9
Allen, J., Way, J. D., & Casillas, A. (2019). Relating school context to measures of psychosocial factors for students in grades 6 through 9. Personality [...] [Lire plus ]
Relation entre le style de communication interpersonnelle de l’enseignant, la relation bienveillante, l’engagement de l’élève et le risque de décrochage scolaire chez les élèves de la troisième secondaire
Doré-Côté, A. (2007). Relation entre le style de communication interpersonnelle de l’enseignant, la relation bienveillante, l’engagement de [...] [Lire plus ]
Relations amoureuses des jeunes

Prévention de la violence dans les relations amoureuses des jeunes. Outiller et soutenir les intervenants

Rethinking effective bully and violence prevention efforts : Promoting healthy school cimates, positive youth development, and preventing bully-victim-bystander behavior.
Cohen, J., Espelage, D. L., Twemlow, S. W., Berkowitz, M. W. et Comer J. P. (2015). Rethinking effective bully and violence prevention efforts : Promoting [...] [Lire plus ]
Rethinking school-based bullying prevention through the lens of social and emotional learning: A bioecological perspective
Divecha, D., & Brackett, M. (2019). Rethinking school-based bullying prevention through the lens of social and emotional learning: A bioecological perspective. [...] [Lire plus ]
Revues systématiques dans le champ criminologique et le groupe crime et justice de la collaboration Campbell
BLAYA, C. FARRINGTON, C., PETROSINO, A. et WEISBURD, D. (2006). Revues systématiques dans le champ criminologique et le groupe crime et justice de la collaboration [...] [Lire plus ]
School climate: a Review of the construct, measurement, and impact on student outcomes / Le climat scolaire: une analyse du concept, de la mesure et de l’influence sur la réussite des élèves
Wang, M.-T., & Degol, J. L. (2016). School climate: a Review of the construct, measurement, and impact on student outcomes. Educational Psychology Review, [...] [Lire plus ]
School Culture and Innovation: Does the Post-Pandemic World COVID19 Invite to Transition or to Rupture?/Culture et innovation à l'école : Le monde post-pandémique COVID19 invite-t-il à la transition ou à la rupture ?
Vieira, M. & Barbosa S. (2020). School Culture and Innovation: Does the Post-Pandemic World COVID19 Invite to Transition or to Rupture? European Journal [...] [Lire plus ]
School Matter: The Positive Relationship Between New-York City High School’s Student Academic Progress and School Climate
Davis, J. R., & Warner, N. (2018). Schools Matter: The Positive Relationship Between New York City High Schools’ Student Academic Progress and School [...] [Lire plus ]
School Order, Justice, and Education: Climate, Discipline Practices, and Dropping Out / Ordre scolaire, justice et education: Climat, pratiques disciplinaires et décrochage scolaire.
Peguero, A. A., Bracy, N. L. (2014) School Order, Justice, and Education: Climate, Discipline Practices, and Dropping Out. Journal of Research on Adolescence, [...] [Lire plus ]
School Safety Strategies and Their Effects on the Occurrence of School-Based Violence in U.S. High Schools: An Exploratory Study
Cuellar, M. J. (2018). School safety strategies and their effects on the occurrence of school-based violence in US high schools: an exploratory study. [...] [Lire plus ]
School-based intervention for adolescents exposed to violence.
Wong, M., Rosemond, M.E., Bredley, D.S., Langley, A.K., Sheryl, H.K., and Nadeem, E. (2007). School-based intervention for adolescents exposed to violence. [...] [Lire plus ]
School-based interventions for aggressive behavior : Update of a meta-analysis /Interventions en milieu scolaire pour les comportements agressifs : mise à jour d’une méta-analyse.
Wilson, S. J. et Lipsey, M. W. (2007). School-based interventions for aggressive behavior : Update of a meta-analysis. American Journal of Preventive Medecine, [...] [Lire plus ]
School-wide practices associated with school climate in elementary, middle, and high schools/ Pratiques s’adressant à l’ensemble de l’école associées au climat des écoles élémentaires et secondaires
Bear, G. G., Yang, C., Mantz, L. S., & Harris, A. B. (2017). School-wide practices associated with school climate in elementary, middle, and high schools. [...] [Lire plus ]
Schoolwide and Classroom Discipline.

Cotton, K. (1990). Schoolwide and classroom discipline, School Improvement Research Series. Northwest Regional Educational Laboratory (USA).

Sexting among adolescents: A nuanced and gendered online challenge for young people

Burén, J. & Lunde, C. (2018). Sexting among adolescents: A nuanced and gendered online challenge for young people. Computers in Human Behavior85, 210–217. https://doi-org.acces.bibl.ulaval.ca/10.1016/j.chb.2018.02.003

Should I report? The role of general and sexual orientation-specific bullying policies and teacher behavior on adolescents’ reporting of victimization experiences
Berger, C., Poteat, V. P., & Dantas, J. (2019). Should I report? The role of general and sexual orientation-specific bullying policies and teacher behavior [...] [Lire plus ]
Social skills training for teaching replacement behaviors: Remediating acquisition deficits in at-risk students.
Gresham, F.M., Van, M.B. and Cook, C.R. (2006). Social skills training for teaching replacement behaviors: Remediating acquisition deficits in at-risk [...] [Lire plus ]
Sport et effets éducatifs à l'école : de la violence à l'agressivité motrice
Dugas, É. (2008). Sport et effets éducatifs à l'école : de la violence à l'agressivité motrice. Journal international École et violence, vol. 5, www.ijvs.org, [...] [Lire plus ]
Student Threat Assessment

Dewey G.C. (2003).Student Threat Assessment, Virginia Youth Violence Project, Curry School of Education, University of Virginia.

Students’ Well-Being and Academic Achievement: A Meta-Analysis Study

Kaya, M., & Erdem, C. (2021). Students’ Well-Being and Academic Achievement: A Meta-Analysis Study. Child Indicators Research, 14, 1743-1767. https://doi.org/10.1007/s12187-021-09821-4

Teacher and Staff Wellbeing: Understanding the Experiences of School Staff/Le bien-être des enseignants et du personnel : comprendre les experiences du personnel scolaire
McCallum, F. (2021). Teacher and Staff Wellbeing: Understanding the Experiences of School Staff, dans M. L. Kern et M. L. Wehmeyer (dir.), The Palgrave [...] [Lire plus ]
Teacher Victimization in Authoritative School Environments
Kapa, R. R., Luke, J., Moulthrop, D., & Gimbert, B. (2018). Teacher victimization in authoritative school environments. Journal of school health, 88(4), [...] [Lire plus ]
Teachers' reactions toward misbehavior in the classroom / Réaction des enseignants face aux comportements difficiles en classe

Çoban, A. (2015). Teachers' reactions toward misbehavior in the classroom. Education and Science, 40(180), 89-102.

 

Teaching Emotion Regulation in Schools: Translating Research Into Practice With the RULER Approach to Social and Emotional Learning /Enseigner l’autorégulation émotionnelle dans les écoles : de la recherche à la pratique selon la méthode RULER pour l'apprentissage social et émotionnel
Hoffmann, J., Brackett, M. A., Bailey, C., Wilner, C. (2020). Teaching Emotion Regulation in Schools: Translating Research Into Practice With the RULER [...] [Lire plus ]
Teenage Dating Violence: Perceptions of Need, Priority, and Prevention Responsibility among Schools in Predominantly Mexican Heritage Communities
Williams, L. R., & Rueda, H. A. (2018) Teenage Dating Violence: Perceptions of Need, Priority, and Prevention Responsibility among Schools in Predominantly [...] [Lire plus ]
The benefits of being defended: Perceived bystander participant roles and victims’ emotional and psychosocial adjustment
Ma, T.-L. & Chen, W.-T. (2019). The benefits of being defended: Perceived bystander participant roles and victims’ emotional and psychosocial adjustment. [...] [Lire plus ]
The impact of a peer counselling scheme to address bullying in an all-girl London secondary school: A short-term longitudinal study.
Houlston, C. et Smith, P.K. (2009). The impact of a peer counselling scheme to address bullying in an all-girl London secondary school: A short-term longitudinal [...] [Lire plus ]
The Impact of Random Metal Detector Searches on Contraband Possession and Feelings of Safety at School
Bhatt, R., & Davis, T. (2018). The Impact of Random Metal Detector Searches on Contraband Possession and Feelings of Safety at School. Educational Policy, 32(4), [...] [Lire plus ]
The impact of the positive action program on substance use, aggression, and psychological functioning: Is school climate a mechanism of change?
Stalker, K. C., Wu, Q., Evans, C. B., & Smokowski, P. R. (2018). The impact of the positive action program on substance use, aggression, and psychological [...] [Lire plus ]
The longitudinal development of students' well-being in adolescence: The role of perceived teacher autonomy support/Le développement longitudinal du bien-être des élèves à l'adolescence : le rôle du soutien à l’autonomie par les enseignants tel que perçu par les élèves
Kleinkorres, R., Stang-Rabrig, J., & McElvany, N. (2023). The longitudinal development of students' well-being in adolescence: The role of perceived teacher [...] [Lire plus ]
The racial school climate gap: Within-school disparities in students’ experiences of safety, support, and connectedness / L’écart entre la perception du climat scolaire selon les origines ethniques : la disparité de la perception de sécurité, de soutien et de liens sociaux à l’intérieur d’une école.
Voight, A., Hanson, T., O’Malley, M. et Adekanye, L. (2015). The racial school climate gap: Within-school disparities in students’ experiences [...] [Lire plus ]
The relation between parents’ involvement in children’s schooling and children’s adjustment: A meta-analysis
Barger, M. M., Kim, E. M., Kuncel, N. R., & Pomerantz, E. M. (2019). The relation between parents’ involvement in children’s schooling and [...] [Lire plus ]
The relationship between bullying victimization and school avoidance : An examination of direct associations, protective influences, and aggravating factors
Hutzell, K. & Payne, A. (2018) The Relationship Between Bullying Victimization and School Avoidance: An Examination of Direct Associations, Protective [...] [Lire plus ]
The Role of School Psychologists in the Assessment, Prevention, and Intervention of Cyberbullying.

Diamanduros, T. Downs, E. and Jenkins, S.J. (2008). Psychology in the Schools, 45(8), 693-704.

The stability of elementary school contexts from kindergarten to third grade / La stabilité du contexte scolaire de la maternelle à la troisième année.
Lowenstein, A.M., Wolf, S., Gershoff, E. T., Sexton, H. R., Raver, C. C. et Aber, J. L. (2015). The stability of elementary school contexts from kindergarten [...] [Lire plus ]
Toward an Understanding of the Characteristics of Secondary School Cyberhate Perpetrators
Blaya, C., & Audrin, C. (2019). Toward an Understanding of the Characteristics of Secondary School Cyberhate Perpetrators. Frontiers in Education, 46(4), [...] [Lire plus ]
Trousse d’évaluation de l’intimidation, du harcèlement et des relations entre enfants du même âge en milieu scolaire.
Association canadienne de santé publique (2004). Trousse d’évaluation de l’intimidation, du harcèlement et des relations entre enfants du même [...] [Lire plus ]
Une action concertée en milieu scolaire pour réduire les conduites agressives des adolescents
Beaumont, C. et Beaulac, S. (2006).Une action concertée en milieu scolaire pour réduire les conduites agressives des adolescents : le programme Pacifiquement [...] [Lire plus ]
valuation des stratégies visant à promouvoir l’efficacité, et la collaboration des équipes multidisciplinaires dans le domaine de la santé mentale à l’école/ Evaluating Strategies to Promote Effective, Multidisciplinary Team Collaboration in School Mental Health
Bohnenkampa, J. H., Patela, C., Connorsa, E., Orensteina, S., Ereshefskya, S., Levera, N., & Hoovera, S. (2023). Evaluating Strategies to Promote Effective, [...] [Lire plus ]
Vers un partenariat pour la création de milieux scolaires favorisant, durablement et de façon efficiente, la socialisation et le bien-être psychologique des élèves et du personnel
Bowen et al. (2022). Vers un partenariat pour la création de milieux scolaires favorisant, durablement et de façon efficiente, la socialisation et le bien-être [...] [Lire plus ]
Violence à l’école : Les élèves acteurs du changement

Blaya, C. (2016). Violence à l’école : Les élèves acteurs du changement. Revue Projet, 3(352), 34-39.

Violence in schools : Prevalence, Prediction and Prevention.

Eisenbraum, K.D. (2007). Aggression and Violent Behavior, 12, 459-469.

Violences sexuelles en milieu universitaire au Québec: Rapport de recherche de l’enquête ESSIMU
Bergeron, M., Hébert, M., Ricci, S., Goyer, M.-F., Duhamel, N., Kurtzman, L., Auclair, I., & al. (2016). Violences sexuelles en milieu universitaire au [...] [Lire plus ]
Votre vie branchée: guide des ados sur la vie en ligne
Le guide Votre vie branchée est conçu pour aider les étudiantes et les étudiants qui viennent de commencer l’école secondaire à équilibrer les exigences [...] [Lire plus ]
Warning Signs of Problems in Schools: Ecological Perspectives and Effective Practices for Combating School Aggression and Violence.
Osher, D., VanAcker, R., Morrison, G. M., Gable, R., Dwyer, K., and Quinn, M., (2004). Warning Signs of Problems in Schools: Ecological Perspectives and [...] [Lire plus ]
What About Me? The Importance of Teacher Social and Emotional Learning and Well-Being in the Classroom/Et moi dans tout ça ? l’importance de l’apprentissage social et émotionnel et du bien-être des enseignants dans la salle de classe
Lee, E., Lacey, H. M., Valkenburg, S. V., McGinnis, E., Huber, B., Benner, G. J. & Strycker, L. A. (2023). What About Me? The Importance of Teacher Social [...] [Lire plus ]
What do kids think about sexting?

Gewirtz-Meydan, A., Mitchell, K. J., & Rothman, E. F. (2018). What do kids think about sexting?. Computers in Human Behavior86, 256-265.

What makes Social-Emotional Learning So Important?

Darling-Hammond, L. (2019). What Makes Social-Emotional Learning So Important? Education Digest, 84(6), 4–10. Retrieved from https://acces.bibl.ulaval.ca/login?url=https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eue&AN=133861568&lang=fr&site=ehost-live

What makes teachers enthusiastic: The interplay of positive affect, self-efficacy and job satisfaction/Qu’est-ce qui rend les enseignants passionnés : l’interaction entre l’affect positif, l’auto-efficacité et la satisfaction au travail
Burić, I. & Moè, A. (2020) What makes teachers enthusiastic: The interplay of positive affect, self-efficacy and job satisfaction. Teaching and Teacher [...] [Lire plus ]
Written Discipline Policies Used by Administrators.
Fenning. P., Golomb, S., Gordon, V., Kelly, M., Scheinfield, R., Morello, T., Kosinski, A. and Banull, C. (2008). Written Discipline Policies Used by Administrators. [...] [Lire plus ]
Zero Tolerance Zero Evidence: An Analysis of School Disciplinary Practice
Russell S. J. (2000). Zero Tolerance Zero Evidence: An Analysis of School Disciplinary Practice, Policy Research Report #SRS2, Indiana Education Policy [...] [Lire plus ]
Zero Tolerance Zero Evidence: An Analysis of School Disciplinary Practice.
Russell S. J. (2000). Zero Tolerance Zero Evidence: An Analysis of School Disciplinary Practice, Policy Research Report #SRS2, Indiana Education Policy [...] [Lire plus ]
«The tip of the iceberg»: Multiple thresholds in schools’ detecting and reporting of child abuse and neglect
De Haan, I., Joy, E., Beddoe, L., & Iam, S. (2019). «The tip of the iceberg»: Multiple thresholds in schools’ detecting and reporting of child abuse [...] [Lire plus ]